Jednopřevodníkové (1x) a dvojpřevodníkové (2x) systémy jsou dvě hlavní konfigurace pohonu, které dnes cyklisté využívají, a každá z nich má své specifické výhody a nevýhody, zejména pokud jde o terénní jízdu a závody.
Jednopřevodníkové systémy (1x) využívají pouze jeden převodník vpředu a kazetu s širokým rozsahem převodů vzadu. Tento systém je stále populárnější, zejména v horské cyklistice, enduru, trailu a při závodech na horských kolech (XC). Hlavními výhodami 1x systémů jsou jejich jednoduchost a nižší hmotnost. Absence předního přesmykače a dalších komponentů znamená nejen menší nároky na údržbu, ale také snadnější řazení – cyklista se stará jen o jednu páčku, což je velkou výhodou v technicky náročných úsecích. Díky menšímu počtu součástí je 1x systém také spolehlivější, protože je méně náchylný k poruchám, například při jízdě v blátě nebo jiných náročných podmínkách. Lepší světlá výška je další výhodou, která přichází vhod při jízdě v náročném terénu.
Na druhou stranu, jednopřevodníkové systémy mají i své nevýhody. Hlavním omezením je omezenější rozsah převodů, což může být problém při jízdě v extrémně strmých stoupáních nebo při potřebě vysoké rychlosti na rovinách. Navíc mají 1x systémy větší mezery mezi jednotlivými převody, což může ztížit nalezení ideálního převodu pro konkrétní situaci a snížit tak efektivitu šlapání.
Dvojpřevodníkové systémy (2x) využívají dva převodníky vpředu a kazetu vzadu, což nabízí širší rozsah převodů a jemnější odstupňování mezi jednotlivými převody. Tento tradičnější systém je vhodný pro cyklisty, kteří potřebují univerzálnost a maximální efektivitu při různých typech jízd, včetně dlouhých stoupání nebo rychlých sjezdů. Výhodou 2x systémů je možnost přesněji si přizpůsobit převody aktuálním podmínkám, což je užitečné zejména na delších vyjížďkách nebo v rozmanitém terénu. Všestrannost dvojpřevodníkových systémů ocení cyklisté, kteří střídají různé terény a potřebují kolo, které si poradí s každou situací.
Nicméně 2x systémy mají také své nevýhody. Jsou složitější na údržbu a vyžadují větší dovednosti při řazení, protože cyklista musí správně kombinovat přední a zadní převody. Vyšší počet komponentů znamená také vyšší hmotnost kola, což může být nevýhodné při závodění nebo v těžkém terénu. Navíc hrozí riziko tzv. „křížení“ řetězu, kdy špatná kombinace převodů může vést k rychlejšímu opotřebení řetězu a převodníků.
Výběr mezi jednopřevodníkovým a dvojpřevodníkovým systémem by měl záviset na typu jízdy, kterou plánujete podnikat. Pokud hledáte jednoduchost, nižší hmotnost a spolehlivost v náročném terénu, může být 1x systém tou správnou volbou. Pokud však potřebujete maximální univerzálnost a efektivitu v každé situaci, například na dlouhých trasách nebo v rozmanitém terénu, může být 2x systém lepší volbou.