Rám (Frame)

Rám (frame) elektrokola je hlavní konstrukční část, na kterou jsou připevněny všechny ostatní komponenty. Jeho kvalita, materiál a design hrají klíčovou roli ve výkonu, pohodlí a celkové odolnosti kola. Mezi běžně používané materiály pro rámy elektrokol patří hliník, karbon a ocel. Hliník je lehký a odolný, což z něj činí populární volbu. Karbon je ještě lehčí a pevnější než hliník, ale je dražší a poskytuje vynikající tlumení vibrací. Ocel je těžší, ale velmi pevná a odolná, poskytuje hladkou jízdu.

Geometrie rámu, což je tvar a úhly rámu, ovlivňuje jízdní vlastnosti elektrokola, jako je stabilita, ovladatelnost a pohodlí. Velikost rámu, měřená v palcích nebo centimetrech, by měla odpovídat výšce jezdce a jeho preferencím. Existuje několik typů rámů, z nichž každý je navržen pro specifické potřeby jezdce. Diamantový rám (diamond frame) je tradiční konstrukce s horní trubkou spojující sedlovou trubku s hlavovou trubkou. Step-through rám (low step frame) má nízký nástup, což usnadňuje nasedání a sesedání. Step-over rám kombinuje prvky obou výše zmíněných typů, s vyšší horní trubkou než step-through, ale nižší než diamantový rám. Full suspension rám má přední i zadní odpružení pro lepší komfort a kontrolu v terénu.

Odpružení rámu je další důležitý aspekt. Hardtail rámy mají odpruženou pouze přední vidlici, zatímco full suspension rámy mají přední i zadní odpružení. Hlavová trubka (head tube) drží vidlici a řídítka, umožňuje řízení kola. Horní trubka (top tube) spojuje sedlovou trubku s hlavovou trubkou, zatímco sedlová trubka (seat tube) drží sedlovku a sedlo. Řetězové vzpěry (chainstays) spojují středovou oblast rámu se zadním kolem, zatímco horní vzpěry (seatstays) spojují sedlovou trubku se zadním nábojem.

Středová část rámu (bottom bracket area) je oblast, kde je umístěno středové složení a často i motor elektrokola. Rám také může mít různé montážní body (mounting points) pro upevnění doplňků jako jsou držáky na láhve, nosiče, blatníky nebo stojan. Tuhost rámu (frame stiffness) je další klíčový faktor, protože ovlivňuje, jak dobře kolo přenáší sílu z pedálů do pohybu vpřed. Tuhé rámy poskytují lepší přenos síly, ale mohou být méně pohodlné na nerovném terénu.